Sortides Vèrtex. Matagalls (Osona). 26.octubre.2003

TRAVESSA VÈRTEX GEODÈSICS tornar al calendari
26. octubre. 2003
Matagalls, de 1.697m (Osona)

- Responsables

- Joan Albornà, Lluis Guilera i Joan Solís.

- Introducció

- Itinerari - EL BRULL - MATAGALLS

Per la font Pomereta, el pla de Cent Sous i el sot de la Fagetona (2 h. 25 mn.)

0.0 EL BRULL, 844 m. Seguiu la carretera en direcció a coll Formic i, tot seguit, deixeu-la per a prendre la pista de les Planes, que surt perpendicularment per l’esq. Es voreja una caseta, coneguda amb el nom del Pou d’en Maset, i es va guanyant altura entre alzines, roures i pins roigs.

0.7 Trifurcació, 875 m. Es deixa un carrer asfaltat que puja per la dr. i una pista que baixa per l’esq. Prosseguiu de pla pel mig cap a una masia propera. Just en el moment que s’hi passa pel costat, deixeu la pista i pujeu per la dr. seguint un camí ben marcat que va a buscar la carena.

0.12 S’assoleix la carena a l’indret on passa un carrer i s’inicia una pista. Seguiu-la amunt.

En fer un revolt tancat a l’esq., deixeu la pista i preneu el camí antic i pedregós que puja voltant el puig Castellar pel seu vessant meridional. Per tant, tenint la carena a sobre, a l’esq., es va guanyant altura gaudint d’unes perspectives magnifiques sobre la Calma i la serra de l’Arca. Si es vol, es pot seguir la pista, de trajecte més llarg, peró més fácil, que també puja al coll Castellar, que és per on cal passar més endavant.

0.25 COLL CASTELLAR, 958 m. A l’E del puig Castellar. Als peus del vessant oposat d’aquest turó hi ha l’anomenat pla de Sant Martí, on sembla que hi hagué l’antiga parróquia del Brull.

S’arriba al coll fent un revolt molt tancat just quan el camí passa per sota. Cal fer atenció a no passar-hi de llarg. Pujant per l’altre cantó, hi arriba la pista que havíeu deixat anteriorment. Seguiu-la amunt, sempre a prop de la carena, i deixeu els trencalls que se’n desprenen.

Cal pujar en direcció a una gran torre d’electricitat que es veu al capdamunt de la muntanya (NE), sobre els Esqueis. Camí ample i pedregós.

0.30 ELS ESQUEIS, 1000 m. S’entra en un terreny descarnat, on el camí puja serpentejant per la roca viva.

0.45 Carena, 1100 m. Al capdamunt dels Esqueis. S’assoleix just a l’indret on hi ha la torre d’electricitat que es veia durant la pujada. Uns quants metres més endavant, el marcat corriol que puja de les Planes s’ajunta per l’esq. amb el vostre.

Es planeja (E) per un bonic bosc de pi roig i alzina i aviat es torna a guanyar altura.

0.55 COLLET DELS TRÉMOLS, 1150 m. Es desemboca en una important carena transversal, per on puja la pista de Sobrevia . Límit superior del bosc. Relleu obert ondulat. Al fons apareix el Matagalls i, més a la dr., el turó Gros, el turó d’en Bessa i la Calma.

Seguiu la carena amunt (SE) per aquest camí-pista.

1.03 COLL DE LA CASTANYERA, 1175 m. La pista deixa la carena i, per l’esq., s’endinsa al sot de Font Pomereta, per on planeja cap a creuar la riera, lloc on hi ha la font del mateix nom, distant menys de 5 min.

La Font POMERETA, de molta anomenada i, tradicionalment, lloc obligat de parada, es troba ben arranjada vora el camí, sota la carena que puja al Matagalls. La formen sis brocs, peró només en raja un.

Situats al collet de la Castanyera, deixeu la pista i continueu carena amunt per l’antic camí. Passareu per les saleres de font Pomereta.

1.10 Pla, 1200 m. Herbós i allargassat, a les envistes de Sant Miquel dels Barretons. Per l’esq. baixa un corriol entre bosc fins a la font Pomereta. Nova pujada.

1.17 A mig pendent, per l’esq., s’uneix al vostre el camí que puja del coll de Font Pomereta procedent del molí Espatllat .

Bella perspectiva del santuari de Sant Segimon, que apareix suspés a la roca.

1.25 TURÓ DELS ESQUEIS, 1300 m. Es voreja per sota aquesta cresta llarga i rocosa. Es planeja cap a uns prats amples.

1.34 PLA DE CENT SOUS, 1320 m. Cal deixar la direcció de coll Formic i seguir la pista de Sant Segimon, que davalla suaument (SE) en cerca del fons de la vall del torrent de Rentadors, que s’obre a la nostra esq. Fageda.

1.43 TORRENT DE RENTADORS, 1300 m. Bella raconada anomenada el Faig Gros. Deixeu la pista i, sense creuarlo, remunteu el torrent per un camí ample. Aquest tram de la vall és conegut amb el nom de sot de la Fagetona. Font dels MANLLEUENCS. A l’altra vorera del rierol, que se salva per un petit pont de pedra. Dos bedolls donen ombra a la font.

1.48 PLA DE LA GAVARRERA, 1335 m. Breu eixamplament de la vall, on es troben al peu del rierol la Font de la SARDANA i la Font del PLA de la GAVARRETA o Font CLARETA. Ambdues a penes ragen.

El camí es fa perdedor; cal anar guanyant altura, entre matollars, sense allunyar-se del torrent. Font dels BISBES, arranjada el 1983.

2.15 Font FREDA i Font de la ROSA, 1550m. Abundoses, arranjades artisticament. Sortiu de pla per la dr., tot allunyant-vos del llit del torrent, per a assolir la carena al collet dels Llops, molt proper, per on passa el camí que puja de coll Formic .

2.25  MATAGALLS, 1697 m.

MATAGALLS - VILADRAU

pel sot de les Cordes i el Pujol de Muntanya .(2 h)

2.35 COLLET DEL PRAT XIC, 1.585 m. Font de PRAT XIC. Deixeu el camí de la Font de Matagalls i seguiu carenejant al NNW, per l’ anomenada serra de Salaverds, sense camí i entre prats i ginebrons.

Quan la serra gira al N, flanquegeu per la dr. una elevació de la carena.

2.45 COLL DEL TURÓ DEL MIG, 1.548 m. Petit i herbat, sota el turó del mateix nom, promontori que s’aboca a l’encinglerat sot de les Cordes. A la dr. (E), a l’altre costat de la coma, s’alça el turó Gros del Pujol. Baixeu al NW, seguint de prop l’ aresta despresa del turó del Mig. Seguiu el marge de la fageda i eviteu les roques que conformen la cresta. Rastres de camí.

2.50 COLL D ‘ORDIALS, 1.476 m. Estret i herbat, al peu de l’arrodonit turó del mateix nom, que s’abalança damunt la vall de la Sala. A l’W reapareix Sant Segimon i la serra per on heu pujat.

El corriol gira a la dr. (E), entra en la fageda i davalla suaument, tot flanquejant el vessant del turó del Mig.

En assolir un estrep rocós es descobreix l’amfiteatre de cingles que conformen el sot de les Cordes. El rierol s’esmuny a gran fondária. Al davant (E), el contrafort del turó Gros, per on llisca una llarga tartera, tanca el barranc per llevant. Es davalla en diagonal cap al fons del sot, aprofitant una lleixa entre cingles.

2.54 TORRENT DE L’EROLA, 1.370 m. S’escola amb graonades successives pel fons d’ aquest sot de les Cordes. Salt d’aigua, més o menys cabalós, uns quants metres aigües amunt.

El corriol travessa el rierol i inicia un flanqueig pel nou vessant, per la base de la tartera. Es passa enfilat sobre les timbes del torrent. Feu atenció a no perdre el camí. En alguns passants, tot desgrimpant algun ressalt, haureu d’ajudar-vos amb les mans.

3.05 EL COLLELL, 1.325 m. Estrep rocós, a l’ aresta que limita el sot de les Cordes. El corriol perd de vista el barranc i flanqueja el vessant (ENE), cobert d’una tartera arbrada.

Creuat aquest sector de pedruscall, el camí, força desdibuixat, gira al NNW i baixa amb rápides giragonses per l’ample faldar de la muntanya. Feu atenció a les fites i marques de pintura.

3.17 PLA DE MALATAUP, 1.150 m. Replá herbat i voltat de faigs, al contrafort que davalla del turó Gros. Enrere, últim cop de vista sobre el sot de les Cordes.

Gireu a la dreta i avanceu de pla (E), sense camí. El corriol reapareix en entrar al bosc i davalla lentament a través del pendís. Creuareu un sector descamat i sorrenc, la Rossola Petita, on heu de vigilar de no rossolar avall !

3.22 CORRAL d’en PUJOL , 1.110 m. Bastit en un replá herbat, al capdamunt d’un serradet. Un faig i un freixe gegantins ombregen l’indret. Baixeu al NE, per la pista que va sota del Corral. De seguida , en un revolt en el llom del serradet deixeu el camí principal i preneu a l’ esq. (NNE) el camí vell , que continua baixant per l’obaga, a prop de la carena. Al capdavall, se salta a una pista abandonada,que, per la dreta , surt a la principal, que seguiu avall. Amplia llaçada per dins d’una perxada d’alzines.

3.38 EL PUJOL de MUNTANYA, 945 m. Sortim per la pista d’accés a la casa, ben fressada, que passa entremig dels diferents edificis i tomba avall, de cara a l’obaga del Matagalls (S) (s’hi albira la Creu).

S’entra en una extensa perxada, per on es va perdent altitud.

3.51 L’AREMANY, 850 m. Petita masia habitada, uns quants metres apartada a l’esquerra, entre feixes.

Deixeu la pista principal (per on també arribaríeu a Viladrau) i trenqueu a l’esq., pel camí que mena a la casa, el qual passa pel davant del portal i tira avall, per l’ obaga de la vall de la riera Major (N). L’Aremany és un dels masos més interessants de les rodalies; fixeu-vos en les finestres gòtiques, d’arcs conopials.

3.53 FONT DE L’ AREMANY, 845 m. Abundosa i ben arranjada, ran del camí.

El camí avança dins d’una perxada amb freixes, mantenint-se a prop del fons de la vall (defugiu les pistes de desembosc, que s’enfilen pel vessant).

4.05 PONT DEL NOGUER , 805 m. Sobre la cabalosa riera Major. S’hi arriba fent un giravolt. La pista travessa aquest bonic pont de pedra i s’enlaira suau (NNE), entre avellaners, per damunt dels prats que s’estenen per l’ ampli fons de la vall.

4.08 EL NOGUER, 825 m. Casal important, que ja és esmentat en documents del s. XIII L’ arborétum que creix al jardí fou iniciat a finals del segle passat i conté quatre exemplars (dos avets i dues sequoies) declarats monumentals per la Generalitat. Situats en el costat E de la casa, deixeu la pista i, quan ja inicia el descens, preneu un camí que se’n desprén a la dreta (NE) i puja per sota d’unes grosses acácies.

4.13 PLA de MONTFALCÓ, 855 m. Carrer travesser (Pg. Ramon Bofill) en el llom d’un serrat. Xalets. Som ja en la periféria residencial de Viladrau. Seguiu aquest carrer a la dreta (ENE), de pla, i en arribar a una cruilla (pedró amb un poema de Guerau de Liost), seguiu de front (E), primer de pla i després ja en descens, fins a Viladrau.

4.22 FONT DE MIQUEL, 825 m. Ben urbanitzada, vora el carrer. Amplia visió de la cara nord del Matagalls, on s’ albira la Creu i Sant Segimon. El carrer s’aplana, passa perla capella de la Pietat, tomba a l’esq. i arriba al nucli urbá.

4.26 VILADRAU . 825 m.

- FI DE L’EXCURSIÓ-

- Notes - Cal portar bon calçat de muntanya. Uns bastons tambè faran un bon servei.

- Esmorzarem a la font Pomereta, a 1 hora de la sortida.

- Dinarem a la Font de Miquel, a Viladrau.

- Trobarem aigua, peró degut a la falta de pluges a 21 de setembre les fonts rajen molt poc.  Esperem que durant el mes recuperin el cabal.

-Diccionari :

Saleres : pedra plana damunt la qual possen la sal pel bestiar.

Rossolar : davallar lliscant un terreny (rost) de pendent considerable.

Perxada : plantació densa d’arbres joves , especialment castanyers i avellaners.

Conopials : arc format per 4 quarts de cercle tangents entre ells.

Arboretum : col.lecció d’arbres vius especialment per fins cientifics.

- Desplaçament

- Sortirem a les 6 del matí de l'estació d'autobusos de Vilafranca, per fer el viatge en autocar.

- Inici del recorregut i durada

- Temps de 4h 30m de temps efectiu, degut a les característiques del recorregut. El temps real serà de 7 a 8 hores aproximadament.

- Dificultat mitjana-alta. Recorregut llarg amb trams compromesos.