estacio antiga

L'estació antiga

 

imatge estacio antiga

Vista actual (2003)

 

L'imminent arribada del tren elèctric a Rubí, el 1918, necessitava l’existència de l’estació de ferrocarrils.

Les obres, efectuades a uns terrenys de can Cabanyes, trigaren quelcom més d’un any. Juntament amb l’estació es construí un imposant pont de pedra per atravesar la riera, que fins i tot resistí els embats de la tràgica rierada del 1962.

Finalment, el dia 13 de setembre de 1918, el tren, un Brill 18, efectuà per primera vegada l’entrada a Rubí, durant la inauguració de l'estació.

L’impacte social del tren el’elèctric fou enorme: es calcula que el 1919, un any després de construir-sel’edifici i la línia, ja s’havien despatxat uns 200.000 bitllets, quantitat importantíssima si pensem que la nostra ciutat tenia en aquella època poc més de 5.000 habitants.

El seu estil és purament noucentista, encara que l’inventari del patrimoni de Rubí l’anomena com a “academicista”. Consta de dos pisos. A la planta baixa, obviament, hi havia el despatx de bitllets i un vestíbul, com recordareu molts dels visitants d'aquesta web. Al pis superior hi residia el cap d’estació amb la seva família. A la façana central, que dona al nord, hi ha un módul central emmarcat per dos més a cada banda, amb un frontó amb un cercle cec en relleu al centre del timpà, de regust clàssic, com és típic de l’arquitectura noucentista.

L’estació tenia dues andanes fins que el 1993 es construí el nou edifici: una per dirigir-se a Barcelona i l’altra on s’esperaven els viatgers que volien anar a Terrassa. L'antiga estació fou transformada en un espai d'exposicions de petit format; a la planta superior s'allotja l'entitat Grup Fotogràfic El Gra.

 

imatge estacio el 1990

L'andana sud de l'estació el 1990, ara desapareguda, amb els viatgers que esperen el tren cap a Terrassa

 

Ha desaparegut, malauradament, el tancat que envoltava l’edifici pels costats sud i oest, construït el 1922 per la mateixa empresa que finançà les obres de l’estació, és a dir, Ferrocarrils de Catalunya, SA. La part oest de la tanca va ser destruïda durant les obres d’edificació de la nova estació a principis dels anys 90 de la passada centúria, mentre que la part meridional, que encara subsistia, fou eliminada el 1998.

 

Tornar