Antropologia Cultural
El Món Antropologia Cultural

INICI ARTICLES RECURSOS
Cultures del Món
  Calendari
  Gregorià: - Xinès: Any del Mico (Jia-Shen) - Musulmà: Any 1425
:: Introducció
:: El Concepte de Cultura
:: Història de l'Antropologia
:: Tendències Culturals
:: Etnografia i Etnologia
:: Gènere i sexe
:: La Família
:: Etnocentrisme i Racisme
:: Religió
:: Política
:: Cultura i Identitat Nacional
:: Símbols
interNOSTRUM
Temari > Família
Família
Es parteix de la idea que és universal. La base és la consanguinitat, per tant, tota la parentela que no en forma part per línia sanguínia d'un individu que anomenarem EGO és cultural. Per exemple, per nosaltres, tots els oncles són iguals en deures i obligacions, encara que realment per nosaltres no ens és res aquella persona casada amb el nostre oncle consanguini (germà/na del nostre pare o mare).

Ara bé, si de fet tots els humans actuals venim d'una sola femella, vol dir que tothom està emparentat d'una forma o altra, el problema doncs, és, per on tallem en el temps i en l'espai?

Per exemple, hi ha molts Rodríguez avui dia, però no hauríem de retrocedir gaires segles per veure el primer i únic Rodríguez. Avui és possible que persones que es diuen Rodríguez tinguin relacions sexuals i ningú s'escandalitzarà, encara que realment siguin família, la qüestió és quant de temps enrere volem anar.

De fet la parentela només són aquells familiars amb els quals ens és vetat mantenir relacions sexuals, en molts casos saltar-se això és físicament possible, i passa, però està socialment mal vist, sinó provi vostè senyora o senyor a posar les banyes al seu cònjuge amb un germà o cosí seu, i ho veurà.

L'única relació consanguínia universal és la que hi ha entre mare i fill.


En societats no estatals el parentiu ho és practicament tot. Les funcions principals del grup domèstic són quatre:

1) Reproducció. Perpetuar l'espècie donant protecció als nadons.

2) Sexual. Cobrir necessitats bàsiques.

3) Endoculturativa. Formació per via directa i indirecta de l'individu.

4) Econòmica. És el primer cercle de solidaritat.

En societats estatals l'individu a més és un ciutadà respecte l'estat i delega funcions en l'administració que li proporciona també una identitat sense necessitat de pertànyer a cap grup familiar.
ARTICLES
Sobre la llengua en parelles mixtes a Catalunya (en anglès)
Cultures i territoris: dels sistemes socials com a processos històrics
La incúria política contra l'antropologia en català
Manifest del Congrès d'Antropologia Política en contra del Forum de les Cultures 2004
EL LLIBRE
okupes d'Antropologia Social
Pàgina web personal amb funció divulgativa. No em faig responsable de l'opinió expressada en els articles aquí compilats.
Feu-me arribar les vostres opinions, anècdotes de viatges, o suggeriments a la següent adreça: rogerdeflor@wanadoo.es.